Ulrika Christensen ny avdelningschef på Statens internbank

Nyhet 18 oktober 2021

I dag, den 18 oktober, tillträder Ulrika Christensen som ny avdelningschef på Statens internbank på Riksgälden.

Ulrika Christensen kommer närmast från Nasdaq där hon har varit i olika positioner sedan 2011, senast som Associate Vice President och chef för Treasury EMEA/APAC. Hon har en gedigen kompetens och erfarenhet från olika chefspositioner och styrelseuppdrag inom finanssektorn. Hon har även erfarenhet av internbank från såväl Ericsson som Nasdaq och har under flera år arbetat med Nasdaq Clearing och andra reglerade enheter inom bolaget.

Ulrika Christensen har jobbat länge i det finansiella systemet och har bred erfarenhet från samverkan med reglerare, centralbanker och andra myndigheter och med det gedigna kunskaper om statlig förvaltning. Vi välkomnar Ulrika till Riksgälden och ser fram emot att fortsätta utveckla Statens internbanks uppdrag tillsammans, säger Hans Lindblad, riksgäldsdirektör.

Statens internbank erbjuder statliga myndigheter, affärsverk och vissa statliga bolag finansiella tjänster. På så vis kan dessa genomföra betalningar, placera kapital, ta upp lån och valutasäkra betalningar.

Under 2020 uppgick myndigheters alla in- och utbetalningar, den totala betalningsvolymen i staten, till 7 400 miljarder kronor.

Läs mer om Statens internbank