På riksgalden.se använder vi kakor (cookies) för att förbättra användarupplevelsen för dig och för att samla in statistik. Vi använder också kakor för webbanalys så vi kan förbättra vår webbplats. Mer om kakor (cookies).
Rapportering: resolutionsavgift
Institut och EES-filialer som omfattas av lagen (2015:1016) om resolution ska varje år betala en resolutionsavgift. Här hittar du instruktioner och information om hur rapporteringen går till.
Rapportering för 2025
De uppgifter som avgiftsskyldiga ska rapportera in via Finansinspektionens rapporteringssystem Fidac framgår i dokumentet Upplysningar till digital inrapportering för resolutionsavgift 2025. Uppgifterna ska vara granskade av institutets externa revisor.
Förordningen om resolutionsavgifter ändrades den 21 mars 2024. Ändringarna trädde i kraft för rapporteringen 2024 och gäller fortsatt för 2025 års rapportering.
Den digitala blanketten, och i förekommande fall revisorsyttrande samt andra relevanta underlag, ska rapporteras in via Fidac senast den 31 januari 2025.
För att rapportera in uppgifter loggar rapportören in i Rapporteringsportalen på Finansinspektionens webbplats. Läs mer om hur rapporteringen går till under Så fastställs resolutionsavgiften.
Inrapportering i Fidac kan göras från och med den 2 januari 2025 till och med den 31 januari 2025.
Har du frågor?
Kontakta oss gärna om du har frågor om inrapporteringen eller andra frågor om resolution: resolution@riksgalden.se
För rapporteringstekniska frågor om Finansinspektionens rapporteringssystem Fidac, vänligen kontakta rapportering@fi.se