På riksgalden.se använder vi kakor (cookies) för att förbättra användarupplevelsen för dig och för att samla in statistik. Vi använder också kakor för webbanalys så vi kan förbättra vår webbplats. Mer om kakor (cookies).
OPS ett dyrt sätt att finansiera nya vägar och järnvägar
Nyhet 15 mars 2017
Riksgäldsdirektör Hans Lindblad kommenterade vid ett seminarium på onsdagen den statliga utredningen om OPS-lösningar vid infrastrukturinvesteringar. Han är kritisk till utredningens slutsatser om att pröva offentlig-privat samverkan (OPS) för att finansiera nya vägar och järnvägar.
Hans Lindblad framhöll att det saknas tydliga belägg för att OPS medför effektivitetsvinster. OPS innebär högre finansieringskostnader, eftersom staten alltid lånar billigast. Han sade vidare att OPS leder till minskad transparens, vilket försämrar förutsättningarna för utvärdering och försvårar medborgarnas möjligheter till ansvarsutkrävande.
Utredningens delbetänkande Finansiering av infrastruktur med privat kapital? (SOU 2017:13) presenterades den 1 mars.
Kommentar på delbetänkandet Finansiering av infrastruktur med privat kapital?, pdf
Mer om seminariet som arrangerades av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI)