Miljoner att vinna i nytt premielån

Pressmeddelande 17 maj 2006

Idag börjar vi sälja årets första premieobligationslån, 2006:1. De senaste 10 åren har Riksgäldskontoret delat ut över 10 700 000 000 kronor i vinster. Över 1 250 personer har vunnit minst en miljon kronor på en premieobligation.

Den som köper en premieobligation lånar ut pengar till Riksgäldskontoret. Vi lottar ut räntan som vinster. En premieobligation ger både spelglädje och ett tryggt sparande eftersom hela insatsen betalas tillbaka när premielånet förfaller.

En premie kostar 1 000 kronor. Den som köper 50 premier är garanterad vinster motsvarande 0,8 procent per år efter skatt. Till det kommer övriga vinstchanser. Vinsterna som lottas ut varje år motsvarar två procent av hela premielånet. Högsta vinsten är en miljon kronor. Detta lån har 19 dragningar med vinstchanser fram till inlösen i mars 2011.

Vinsterna betalas ut automatiskt till köparens bankkonto.Det finns alltså ingen risk att missa en vinst. VPC registrerar vem som äger en viss premie.

Intresset för premieobligationer, har ökat på senare år. Det finns en halv miljon ägare till premieobligationer. I premielånet som såldes i höstas var 34 procent helt nya kunder och de köpte premier för 1,2 miljarder kronor. Unga köpare säger att de söker tryggheten, äldre kvinnor trygg spelglädje och äldre män ett tryggt sparande. Det visar vår undersökning av köpmotiven.

En fjärdedel av kunderna köper premier till sina barn eller någon annan i familjen. Det kan t.ex. vara en studentpresent.

Det finns också många kunder som köper för stora belopp. Det kan t ex vara en organisation eller en bostadsrättsförening som vill ha bättre avkastning än på banken och ta chansen att vinna. Hösten 2005 var ett genomsnittligt köp på 41 500 kronor.

Premieobligationer kan köpas direkt från Riksgäldskontoret eller våra återförsäljare; banker och fondkommissionärer.

Frågor besvaras av:

Ann-Sofi Dalmo, försäljningschef, tel: 08 613 45 72