På riksgalden.se använder vi kakor (cookies) för att förbättra användarupplevelsen för dig och för att samla in statistik. Vi använder också kakor för webbanalys så vi kan förbättra vår webbplats. Mer om kakor (cookies).
Lojala och ärliga kunder har redan betalat tillbaka 90 % av miljarden som betalades ut av misstag
Pressmeddelande 5 april 2005
Riksgäldskontoret har redan fått tillbaka 950 miljoner kronor av den dryga miljard som betalades ut av misstag.
-Vi är mycket glada och tacksamma över att våra kunder är så ärliga och hjälpsamma säger informationschef Marja Lång. Vi är också mycket ledsna över att vårt misstag leder till onödigt besvär för våra kunder.
Det har gått förhållandevis snabbt med tanke på påsklovet och att många kunder har varit bortresta i samband med helgen. Igår eller idag har de kunder som ännu inte betalat tillbaka de felaktigt utbetalda pengarna fått ett påminnelsebrev.
Kunderna fick 45 dagar före utbetalning uppgift om hur mycket pengar de hade innestående och att de kunde placera om pengarna hos Riksgäldskontoret. Några dagar före utbetalningen fick de på nytt uppgift om hur mycket pengar som skulle betalas ut. Den 16 mars gjordes den felaktiga utbetalningen. Den 17 mars fick alla kunder ett brev där vi talade om att vi gjort fel och kunden fått två eller 3 gånger mer pengar än de skulle ha haft. Den 18 mars skickade Riksgäldskontoret brev till alla berörda kunder med uppgift om hur mycket de ska betala tillbaka.
-Vi utgår ifrån att kunderna förstår att det inte är deras pengar. Men vi vet samtidigt att pengar i några fall betalats ut till dödsbon eller minderåriga barn och att det därför kan ta extra tid att lösa allt formellt.
Vi vill ogärna vidta rättsliga åtgärder men vi måste tyvärr göra det om någon kund trots flera påminnelser inte betalar tillbaka pengarna säger Marja Lång.
För mer information kontakta:
Marja Lång, Informationschef, tel: 08-613 46 54