Förslag till riktlinjer för statsskuldens förvaltning: Mindre andel valutalån - mer kron- och reallån

Pressmeddelande 2 oktober 2000

Riksgäldskontoret har i dag lämnat sitt årliga förslag till regeringen om riktlinjer för statsskuldens förvaltning. Den viktigaste förändringen som kontoret föreslår är att staten skall inleda en långsiktig neddragning av valutaandelen. Riktlinjerna har hittills präglats av ambitionen att hålla skuldens sammansättning oförändrad.

Huvudpunkterna i förslaget är:

· Andelen valutalån i statsskulden bör långsiktigt reduceras. Under de närmaste åren bör valutaskulden därför amorteras med 35 miljarder kronor per år, med ett intervall om ±15 miljarder kring riktvärdet. (I år är riktvärdet 25 miljarder.)

· Andelen reallån i statsskulden bör långsiktigt öka. Ökningstakten beror på hur efterfrågan utvecklas. · Återstoden av statens bruttolånebehov täcks genom nominella kronlån. Andelen nominell kronskuld kommer på lång sikt att öka.

· Löptiden (mätt i duration) i den samlade nominella kron- och valutaskulden bör behållas oförändrad på 2,7 år (±0,3 år). Realupplåningen bör ske i långa löptider.

Riksgäldskontoret föreslår att regeringen i årets beslut skall ange riktlinjer som sträcker sig några år framåt. Bakgrunden är att målet för statsskuldsförvaltningen är att minimera de långsiktiga kostnaderna, samtidigt som riskerna beaktas. Riktlinjerna bör därför ange en mer långsiktig och strategisk inriktning för hur statsskulden skall vara sammansatt. Skuldens storlek och karaktär gör att förändringar av någon omfattning måste genomföras stegvis över flera år.

Givet att den föreslagna amorteringstakten bibehålls (och givet aktuella prognoser över statsskuldens utveckling) skulle valutaandelen efter tre år vara nere i ca 25 procent, att jämföras med ca 30 procent i augusti 2000. På kort sikt ökar dock valutaandelen i statsskulden till följd av överföringen av stats- och bostadsobligationer i kronor från AP-fonderna vid årsskiftet.

Skälen för omläggning från valutaskuld till nominell och real kronskuld är flera. För det första kan staten genom att minska valutaandelen när statsfinanserna är goda skapa utrymme att öka valutaupplåningen igen om statsfinanserna skulle försämras. För det andra finns det inte anledning att på lång sikt räkna med systematiska skillnader i kostnaderna för kron- respektive valutaskuld. Samtidigt är valutaskuld mer riskfylld än kronskuld. En källa till risk är att statens intäkter är i kronor, vilket gör att kursförluster i statsskulden inte uppvägs av vinster i andra delar av statens verksamhet. En annan aspekt är att kronräntor, i synnerhet i en stabil ekonomisk miljö, kan följa rörelserna i svensk ekonomi på ett sätt som gör att kronskuld är relativt billig när ekonomin växer långsamt och statsfinanserna därför är ansträngda. Ökad andel kronskuld kan därmed minska risken att statsskuldens kostnader skall bidra till att förstora svängningar i statsfinanserna.

Riksgäldskontoret föreslår inga ändringar i löptiden i statsskulden. En kortare löptid i kron- och valutaskulden skulle sannolikt ge lägre kostnader på lång sikt, men kontoret bedömer att besparingarna är små i de löptidsintervall som är rimliga givet att risken inte skall öka för mycket. En alltför kort skuld är dessutom ogynnsam om statsfinanserna skulle försämras, eftersom lånebehovet då stiger samtidigt som staten har stora årliga refinansieringsbehov. En avvägning mellan kostnad och risk talar således för att inte ändra skuldens löptid.

Förslaget bygger på bedömningar av vad som är en långsiktigt ändamålsenlig statsskuldspolitik. Hänsyn till kortsiktiga rörelser i kronans växelkurs eller inhemska räntor bör varken påverka riktlinjerna eller kontorets agerande i förvaltningen av skulden.

Styrelseledamoten Ingemar Hansson reserverade sig mot beslutet att föreslå ett riktvärde för amorteringen av valutaskulden under de närmaste åren på motsvarande 35 miljarder kronor per år och ansåg att riktvärdet även fortsättningsvis bör vara 25 miljarder kronor per år.

Förfrågningar:

Thomas Franzén, tel. 08-613 46 51
Lars Hörngren, tel. 08-613 47 36

Länk till dokumentet i sin helhet: