Riksgälden får nytt uppdrag – prövning av ekonomiska säkerheter för radiologiska olyckor

Nyhet 4 januari 2022

Från den 1 januari 2022 har Riksgälden ett nytt uppdrag kopplat till prövning av ekonomiska säkerheter för radiologiska olyckor. Det innebär att Riksgälden ska bedöma om kärnkraftsbolagens försäkringar och andra säkerheter är tillräckliga. Dessa ska täcka de kostnader som kan uppstå till följd av en olycka vid kärnkraftverk eller vid transporter av radioaktivt material.

Bakgrunden till det nya uppdraget är ändringar i Paris- och Brysselkonventionen. En sådan ändring är att preskriptionstiden för personskador nu är 30 år från det att en olycka inträffar. För att uppfylla konventionernas krav trädde en ny svensk lag och förordning (se nedan) i kraft den 1 januari 2022.

De belopp som försäkringen eller säkerheten ska täcka är reglerade i lagstiftningen och uppgår till 1 200 miljoner euroför en anläggning med en kärnkraftsreaktor i drift. För andra anläggningar är beloppen lägre. De ansvarsförsäkringar marknaden erbjuder täcker bara delvis den längre preskriptionstiden, varför kompletterande säkerheter kommer att behövas.

I Riksgäldens uppdrag ingår även att pröva säkerheter eller försäkringar för transporter av radioaktivt material. Riksgälden har även tillsynsansvar för att den nya lagen följs.

Uppdraget som omfattar prövning av ekonomiska säkerheter för radiologiska olyckor tas till viss del över från Finansinspektionen.

Mer information på Riksgäldens webb