Rapportering: resolutionsavgift

Institut och EES-filialer som omfattas av lagen (2015:1016) om resolution ska varje år betala en resolutionsavgift. Här hittar du instruktioner och information om hur rapporteringen går till.

Rapportering för 2026

De uppgifter som avgiftsskyldiga ska rapportera in via Finansinspektionens rapporteringssystem Fidac framgår i dokumentet Upplysningar till digital inrapportering för resolutionsavgiften 2026. Uppgifterna ska vara granskade av institutets externa revisor.

EU-kommissionen avser att genomföra vissa förändringar i förordningen om resolutionsavgifter, som påverkar vilka uppgifter instituten ska rapportera in för resolutionsavgiften 2026. Dessa ändringar framgår av dokumentet "Upplysningar till digital inrapportering för resolutionsavgiften 2026", där du kan se vad som skiljer sig från tidigare års inrapportering.

Den digitala blanketten, och i förekommande fall revisorsyttrande samt andra relevanta underlag, ska rapporteras in via Fidac senast den 31 januari 2026.

För att rapportera in uppgifter loggar du in i Rapporteringsportalen på Finansinspektionens webbplats. Läs mer om hur rapporteringen går till på sidan Så fastställs resolutionsavgiften.

Inrapportering i Fidac kan göras från och med den 2 januari 2026 till och med den 31 januari 2026.

Har du frågor?

Kontakta oss gärna om du har frågor om inrapporteringen eller andra frågor om resolution: resolution@riksgalden.se

För rapporteringstekniska frågor om Finansinspektionens rapporteringssystem Fidac, vänligen kontakta rapportering@fi.se