På riksgalden.se använder vi kakor (cookies) för att förbättra användarupplevelsen för dig och för att samla in statistik. Vi använder också kakor för webbanalys så vi kan förbättra vår webbplats. Mer om kakor (cookies).
Om Riksgälden (lättläst)
Du har kommit till en lättläst sida. Riksgälden har många olika uppgifter. Här kan du läsa om de olika områden som vi arbetar med.
Riksgälden är en statlig myndighet.
Riksgälden skrivs ibland ut Riksgäldskontoret.
Regeringen bestämmer vad vi ska göra.
Finansdepartementet följer upp att
vi gör det vi ska på ett effektivt sätt.
Vi har kontor i Stockholm.
De flesta som jobbar här är ekonomer.
Vår högsta chef heter Karolina Ekholm.
Hon är riksgäldsdirektör.
Vi jobbar med Sveriges ekonomi på olika sätt
Riksgälden är statens centrala finansförvaltning.
Det innebär att vi bland annat fungerar som
en bank åt myndigheterna.
Vi gör det möjligt för svenska myndigheter
att föra över pengar mellan varandra
och till medborgarna på ett säkert och effektivt sätt.
Riksgälden ansvarar även för att sköta Sveriges statsskuld.
Det innebär att vi lånar pengar åt staten.
Staten får in pengar genom bland annat skatter och avgifter.
Men om inte pengarna räcker för att
betala för all offentlig verksamhet
behöver staten låna.
Den offentliga verksamheten är viktig
för att samhället ska fungera.
Pengarna behövs bland annat till
sjukhus, skolor och polisen
och till att
betala ut pensioner och andra bidrag.
Riksgälden ser till att låna pengar
till så låg kostnad som möjligt
och utan att ta för stora risker.
Riksgälden har även i uppdrag att skydda skattebetalarna
så att inte de ska behöva betala
om en bank går i konkurs.
Andra kan ta del av det vi gör
Vi gör analyser för att bli ännu bättre på det vi gör.
Analyserna hjälper oss också att se
om vi behöver ändra något i hur vi arbetar
för att anpassa oss till bland annat
ny forskning, nya tekniker
och andra saker som sker i vår omvärld.
Vi låter andra ta del av våra bedömningar.
Det kan till exempel vara banker,
politiker, företag eller journalister.
Vi presenterar det vi kommer fram till
på vår webbplats, www.riksgälden.se.
Det kan vara pressmeddelanden
och olika typer av rapporter.
Riksgälden samarbetar med
många andra länder.
Det finns andra myndigheter
som också arbetar med Sveriges ekonomi,
som Riksbanken och Finansinspektionen.