Frågor och svar om Premiekollen

Här hittar du de vanligaste frågorna om Premiekollen.

Komma igång

Vad krävs för att jag ska kunna använda Premiekollen?

Du behöver en smartphone eller surfplatta med internetanslutning.

På vilka enheter fungerar Premiekollen?

Premiekollen fungerar på iPhone och iPad med iOS 5.0 och senare.

Hur skaffar jag Premiekollen?

Du laddar ner Premiekollen till din smartphone genom att gå in på AppStore (om du har iPhone eller iPad) och söker på Premiekollen. Appen kan inte längre laddas ner till Androidtelefoner.

Vad kostar det att använda Premiekollen?

Premiekollen är kostnadsfri att ladda ner och använda.

Kan jag använda Premiekollen när jag är offline?

När du är offline kan du se dina sparade uppgifter. Du kan inte göra vinstsökningar, lägga till nya premieobligationer och kolla dragningar när du är offline. Det innebär exempelvis att du kan se dina tidigare sparade premieobligationer men om det tillkommit vinster sedan du sist var online kommer du inte att kunna uppdatera den informationen förrän du är online igen.

Det händer inget, appen står bara och tuggar. Vad gör jag för fel?

Kontrollera att du har internetuppkoppling och försök igen om en stund.

Navigering

Hur kommer jag tillbaka till huvudmenyn?

Tryck på symbolen med tre streck högst upp i högra hörnet.

Hur söker jag vinster?

Under Sök vinst kan du söka vinster på de serie- och ordningsnummer du anger. Du kan även söka vinster på premieobligationer som du har sparat i "Mina premieobligationer".

Hur gör jag för att lägga till premieobligationer i "Mina premieobligationer"?

Gå in på "Mina premieobligationer" och tryck på plustecknet i övre högra hörnet.

Hur tar jag bort en premieobligation?

Gå in på "Mina premieobligationer", tryck på lånet och sedan på symbolen med soptunnan på raden för den premieobligation du vill ta bort.

Meddelanden

En dialogruta kommer upp som säger att det finns ny data att ladda ner. Vad betyder det? Vad skall jag göra?

Första gången appen startar laddas en lista med premielån och dragningsdatum ner från Riksgäldens tjänst för premieobligationer. När listan med premielån och dragningsdatum förändras behöver appen uppdatera informationen. Normalt görs detta vid nyemission, cirka två gånger per år. Dialogrutan visas när en uppdaterad lista finns för nedladdning.

Jag får ett felmeddelande som säger att premieobligationen finns sparad under "Mina premieobligationer" när jag söker på ett nummer från "Sök vinst"-vyn?

Numret du sökt på finns då redan registrerat under "Mina Premieobligationer". Gå in i "Mina Premieobligationer" och tryck på knappen "Sök nya vinster" så söker appen på ditt nummer.

Övrigt

Jag har lagt in flera lån under "Mina Premieobligationer" men ser inte alla lån?

Scrolla neråt så kommer de att synas i listan.

Jag vill se dragningsdatum för alla premielån, men när jag sorterar på Premieobligationer och trycker på ett premielån ser jag inga datum?

Scrolla neråt så kommer de att synas i listan.

Hur långt bakåt i tiden kan jag söka vinster?

Du kan söka vinster med dragningsdatum från och med februari 2008.

Kan jag söka på premieobligationer som har förfallit?

Ja, även förfallna obligationer går att söka på och spara under "Mina premieobligationer" i appen. Vinster före februari 2008 visas dock inte.

Varför är vissa premieobligationer i listan under "Mina premieobligationer" ljusgrå? Betyder det att jag inte kan söka på dem?

Premieobligationer som har förfallit är ljusgrå, men du kan söka på dem också. Vinster före februari 2008 visas dock inte.

Kan jag flytta mina sparade premieobligationer i Premiekollen till en annan mobil?

Nej.

Hur vet jag vilka serie- och ordningsnummer mina premieobligationer har?

Om du inte har en bekräftelseavi på ditt innehav, måste du kolla med den bank där du har ditt vp-konto, depå eller liknande.

Ni har gett ut en ny premieobligation – varför syns den inte i appen?

Appen uppdateras med nya premieobligationer i samband med att premieobligationen börsnoteras. Innan dess visas den inte. Du måste också uppdatera appen med ny information för att den nya premieobligationen ska kunna visas. Se också svar på andra frågan under stycket "Meddelanden".

Vinster

Jag ser inte mina vinster när jag söker på ett nummer som jag vet att jag har en vinst på? Jag har sökt på ett förfallet lån.

Om vinsten var före februari 2008 finns den inte med i appens historik. Appen visar endast vinstresultat från februari 2008 och framåt. Har du ett premielån med dragningar innan februari 2008 visas resultatet inte i appen.

Jag har lagt upp obligationer under "Mina premieobligationer" men inga vinster visas?

För att vinster ska visas måste du trycka på "Sök vinst".

Jag vet att jag har vunnit i den senaste dragningen men det visas ingen vinst i appen?

För att nya vinster ska visas måste du trycka på "Sök nya vinster".

Det har varit dragning i dag men jag kan inte se några nya vinster och jag vet att jag har vinster eftersom jag har garantiföljd?

Dragningsresultatet publiceras på Riksgäldens webbplats vid 13-tiden på dragningsdagen. Det är först i samband med detta som appen får ny information att söka på.

Hur kan jag få mer hjälp om Premiekollen?

Kontakta vår kundservice på kundservice@riksgalden.se eller på telefonnummer 020-780 780.

Hur rapporterar jag ett fel jag upptäckt i Premiekollen?

Kontakta kundservice för att göra en felanmälan. Vid felanmälan lämna en detaljerad beskrivning av felet, information vilken telefon du har och vilken version av operativsystem telefonen har.