Remissvar: Säkerheter vid hantering av utvinningsavfall

Nyhet 17 december 2021

Riksgälden har tagit del av regeringens promemoria Säkerheter vid hantering av utvinningsavfall. I promemorian föreslås nya bestämmelser för hur säkerheter för utvinningsindustrin ska ställas. Riksgälden ser positivt på att en översyn av regleringen har gjorts, men bedömer att förslagen inte ger en ändamålsenlig hantering av statens risker.

Riksgälden anser att ett system för säkerheter inom detta område bör utformas så att det närmare efterliknar finansieringssystemet för kärnavfall, vilket Riksgälden ansvarar för.

Staten bör beräkna säkerhetens storlek och form

Staten, och inte verksamhetsutövaren såsom det föreslås i promemorian, bör vara den som beräknar säkerhetens storlek. Riksgälden ser det också som nödvändigt att begränsa antal möjliga former för ekonomiska säkerheter till standardiserad bankgaranti eller deposition av kontanta medel. Vidare menar Riksgälden att säkerheten bör omfatta samtliga kostnader för efterbehandling, inte bara kostnader för hantering av utvinningsavfall.

Regelbunden omprövning av säkerhetens storlek

Riksgälden är kritisk till att förslagen inte medför en regelbunden omprövning av säkerheternas storlek. Riksgälden anser att konsekvensen av att inte regelbundet ompröva säkerhetens storlek sannolikt innebär att de ställda säkerheterna successivt blir får små i förhållande kostnaderna för efterbehandling. Därför föreslås att säkerheterna omprövas vart femte år på ett sätt som motsvarar de treåriga omräkningarna av kärnavfallsavgifter och säkerheter i finansieringssystemet för kärnavfall.

Samla uppdraget till en myndighet

Vidare konstaterar Riksgälden att ansvaret enligt förslaget är splittrat på många olika aktörer – domstol, länsstyrelser och andra myndigheter varav Riksgälden är en.

Riksgäldens bedömning är att alla frågor om prövning och beslut om säkerhetens storlek, och form i stället bör samlas till en myndighet. Detta skapar en effektiv beslutsprocess och en ändamålsenlig hantering av statens risk. Ett tydligare myndighetsansvar underlättar också för både myndigheter och verksamhetsutövare vad gäller dialog, transparens och ansvarsutkrävande.

Utifrån kärnkompetens och erfarenheter från finansieringssystemet för kärnavfall är Riksgälden bäst lämpad för att ta sig an helhetsuppdraget.

Läs hela remissvaret